Nejdůležitější fáze tréninku – TIPY ENERVITU

09 Led Nejdůležitější fáze tréninku – TIPY ENERVITU

Trénink znamená adaptační impulz pro organizmus, během něhož dochází k poklesu výkonnosti způsobeného vyčerpáním energetických zdrojů, růstem únavy a vyčerpání. K růstu výkonnosti dochází až v následné fázi regenerace, tedy v tzv. zotavení a v superkompenzaci, kdy se organismus snaží poučit z předchozího tréninkového zatížení (impulz) přizpůsobením a energetickým předzásobením na případnou podobnou budoucí zátěž.

Doba trvání mezi koncem tréninku a optimálním vrcholem superkompenzace trvá u vytrvalostních výkonů cca dva dny, ale v případě nevhodné životosprávy a strukturou špatného jídelníčku (byť z kvalitních potravin) může být klidně i dvojnásobně delší. Správné tedy je, chápat potréninkovou regeneraci jako nedílnou součást tréninku a přistupovat k ní s pokorou, neboť právě ona dokáže ovlivnit, jak rychle se po něm zotavíme a  jak kvalitní odezva bude po tom následném.

 

Praxe však bývá často opačná – sportovci zařazují náročné (na slovo náročné klademe důraz) tréninkové jednotky příliš brzy za sebou, aniž by se tělo stačilo dostatečně zregenerovat alespoň na výchozí úroveň energie. Když jsou takto časté tréninky pravidlem, hrozí zvýšená nemocnost z důvodu zhoršení imunity, přetrénování a s ním související dlouhodobá únava a únavové zlomeniny.

Celý článek najdete ve 3. čísle JUMP MAG.

No Comments

Post A Comment