Rozhovor s Petrem Vinickým o tréninku a přípravě na OCR s mySASY

09 Srp Rozhovor s Petrem Vinickým o tréninku a přípravě na OCR s mySASY

Petra Vinického není třeba v závodním světě OCR příliš představovat. Je to jeden z nejúspěšnějších českých závodníků, v loňské sezoně byl také jedním z elitních členů skupiny závodící pod hlavičkou světově uznávané OCR série Toughest. I v letošním roce ho můžete ve větší míře vídat na zahraničních závodech než na těch českých, a to především na velkých závodech Spartan Race. Dalo by se říct, že tímto krokem se vrací zpět ke kořenům a začátkům svého závodění. Jak se připravuje a jakou roli v jeho tréninku hraje diagnostika mySASY, se dozvíte v našem rozhovoru. 

Petře, jaké budou Tvé hlavní sportovní cíle pro tuto sezónu?

Loni bylo mým cílem Mistrovství Evropy v OCR a Mistrovství světa v OCR, proto jsem tomu podřídil i celoroční přípravu a mimo jiné větral závodníky ve zmíněné sérii Toughest. Letos je tomu jinak.  Lákalo mě horské Mistrovství Evropy v Itálii, láká mě návrat do Ameriky  a v neposlední řadě jsem chtěl přeskočit na větší distance. Proto přesun na kolbiště Spartan Race. Další a dost opomíjený důvod je konkurence. Spartan Race v západní Evropě ji má vysokou a já se chci srovnávat s evropskou nebo světovou špičkou. Dá mi to více než 10 vyhraných okresních přeborů v horní dolní.  Díky zázemí Spartan Race máme i podmínky odpovídající výkonům.

Když už jsme se dostali k závodění. V posledních měsících používáš k řízení tréninku i mySASY, což je mezi sportovci asi stále novinka na diagnostiku aktuální tréninkové formy.  Jak Ti mySASY v tomto ohledu pomáhá?

mySASY je úžasné především v tom, že podle získaných měření dokážu optimálně rozložit zátěž a tyhle získané výsledky následně využiju hlavně ve finální přípravě před závody.

Zmínil jsi, že Ti mySASY pomohlo lépe chápat celý tréninkový proces. Mohl bys, prosím, blíže vysvětlit jak?

Hlavně jsem si díky měření uvědomil, jaký vliv má na celý tréninkový proces spánek a jídlo, a následně jsem tak byl schopný velmi jednoduše optimalizovat vlastní tréninky.

Po dokončení základních 15 měření s mySASY Ti byl určen tréninkový profil. Jaký Ti vyšel a jak s touto informací pracuješ?

Já jsem klasik. Ale když to napíšu narovinu, čtenáře ani nemusí zajímat to, který ze čtyř profilů jsem, protože tady nejde ani o to, jaký profil vám vyjde, ale jak s ním pak podle jeho popisu naložíte. Já jsem díky tomu pochopil, jak důležitá je pro mě strava a spánek a také, jak na mě funguje velká zátěž. Ta mě totiž žene do superkompenzace. Naopak odpočinek a nicnedělání pro mě má spíše negativní dopad.

Při startu používání mySASY objevují uživatelé mnoho nových, často až překvapivých informací o reakcích svého těla na trénink. Zažil jsi tento stav také Ty? Přišel jsi na něco zajímavého při sledování sebe samého? Nebo se Ti jen potvrdilo to, co jsi již o svém těle a jeho reakcích věděl?

Mně se to spíš potvrdilo. Svým způsobem jsem to měl najednou názorně a přehledně před sebou v tabulce.

Máš nějaké rady pro ostatní závodníky a sportovce při používání mySASY? Na co by se měli zaměřit a co naopak třeba brát tzv. „s rezervou“?

S rezervou je potřeba brát všechna měření. Nemít všechno jako dogma, nicméně mySASY může být velmi dobrá pomůcka, jakým způsobem lze pracovat s tréninkovým plánem.

Máš nějaké zkušenosti, se kterými by ses chtěl podělit ohledně fungování mySASY?

Snad tímto nikoho neurazím. 😉 Ale před měřením je potřeba vše velmi dobře naslinit. Nejhorší je totiž měření, které se nedodělá. J

Co si myslíš o tom, když někdo řekne, že 15 minut měření je po ránu pro něj příliš mnoho?

Vzhledem k tomu, kolik času lidi, a třeba právě hned po probuzení, tráví na sociálních sítích, tak bych řekl, že je to ještě málo.

Když už mluvíš o čase. Jak se dá skloubit trénink, práce, rodina a příprava již 3. MČR v OCR a k tomu všemu samotné závodění?

To se nedá skloubit (výbuch smíchu). To prostě nejde. Vždycky někde něco trpí. Můj běžný den vypadá tak, že vstávám mezi 5. a 6. hodinou ranní, pak jdu na trénink, do práce, na trénink, rodina (když zbyde čas), třetí trénink nebo regenerace.  Do postele se dostávám nejdříve ve 23 hodin. A takhle to mám víceméně denně.

Otázka, která se asi v současné chvíli nabízí. Doporučil bys mySASY i ostatním závodníkům? A v jaké výkonnostní fázi to dává smysl?

Určitě bych to nedoporučoval lidem, co s trénováním začínají. Na druhou stranu, když o tom přemýšlím, může jim to pomoci v tom, že uvidí, kdy se budou blížit k bodu, který by byl pro tělo kritický a to už by zátěž dále neuneslo. Přeci jen přetrénování je u začátečníků dost běžný jev. Otázkou zůstává, jestli když neslyší na rady zkušených, zda poslechnou mySASY. Každopádně určitě jsem všemi deseti pro, aby mySASY začali používat lidé, kteří trénují systematicky a rádi by se v tomto posunuli dál. U nich to určitě smysl má.

A jak to máš s tréninkovým plánem vs. mySASY? Posloucháš více trenéra nebo mySASY?

Můj trenér Honza Pernica je ten, kterému vděčím za to, kde dnes jsem. Jeho tréninky mě neustále posouvají a já nezůstávám výkonnostně na jednom místě. Ale díky mySASY jsem schopný svůj trénink řídit – tzn. někdy jdu i přes plán, a když vidím, že tělo ještě není na maximu, dám si třeba druhou fázi. V opačném případě zůstanu na tréninkovém předepsaném minimu.  Každopádně je třeba si dát pozor na dlouho opakující se stavy podtrénování.

Existuje nějaká všeobecná rada nebo poučka, kterou by měl každý závodník OCR znát?

Žádná univerzální poučka zřejmě není, snad jen to, že někdy méně je více, není nutné rvát výkon přes závit. Jak říkám já, výkonnost neroste na tréninku, ale po tréninku na gauči.

Poslední otázka: změnilo se nějak OCR od doby, kdy jsi s ním začínal? Máš nějaký svůj sportovní vzor?

Vzor nemám. Kopií je na světě hodně, je třeba být originál, protože nic není stejné. Nejde dělat vše stejné jako někdo druhý. To totiž nikdy nebude mít stejný efekt.  Mám svou cestu a po ní si jdu. Samozřejmě, že koukám na ostatní a nechám se rád inspirovat, ale je třeba si hledat svou vlastní cestu vzít si jen to užitečné co opravdu pomůže.  

K druhé části otázky bych řekl jen tolik: OCR se změnilo radikálně. V dnešní době nejsou závody jen o lidech, kteří si je jdou vyzkoušet a chtějí vystoupit ze své komfortní zóny. Závodníci už se na závody připravují dost profesionálně. Věnují tomu veškerý svůj čas a také finance. Je to úplně jiné. Ale samozřejmě základ všeho, to jádro „#ocrunited“ tu stále funguje.

No Comments

Post A Comment